27 Ağustos 2013 Salı


 

NLP Göz Erişim İpuçları
Gözlerimiz, beynimizin duyusal merkezleriyle bağlantılıdır. Gözlerimizin rastgele olduğunu düşündüğümüz hareketleri, bize davranış ve düşüncelerimiz hakkında çok önemli ipuçları verebilir.
NLP Uygulayıcıları, göz hareketlerinin bir anlamı olduğunu bilirler. Gerek iletişim kurarken, gerek Koçluk yaparken, bu göz hareketleri NLP Uygulayıcısına çok önemli ipuçları verir.
Geçmişte bu bilgiler, bazı ajanlara suçluların yalan söyleyip söylemediklerini tespit edebilmeleri amacıyla öğretilirdi. Ama günümüzde hemen hepimizin, iletişim kurduğumuz kişilerin düşüncelerini anlamak amacıyla kullanabileceğimiz bir tekniktir.
NLP Eğitimlerinde uygulamalı olarak göz hareketlerinin nasıl yorumlanacağı anlatılır.
Bu tekniğin işe yaradığı bazı alanlar:
- Başarılı satış uygulamaları
- İkna etme
- Eşler arası problemler
- Sunum yaparken dikkati toplama
- Liderlik
- Yalan Makinesi
Göz Erişim İpuçları
Bir kişi normal bir diyalog sırasında sürekli olarak gözlerini dikip karşısındaki kişiye bakmaz. Böyle davranan biri çok tuhaf ve rahatsız edici olabilir. Konuşmakta olan birini dinlerken ya da -özellikle- konuşurken, ara sıra zihnimizdeki farklı bölgelere erişmeye ihtiyaç duyarız: Geçmişte kaydettiğimiz görüntüler ve sesler, duygularımız ya da kurgusal olarak oluşturulan bir görüntü gibi. Bu sırada bakışlarımız adeta iç dünyamıza yöneliktir, dış dünyada baktığımız yönde ne olduğunu görmeyiz. Hatta çoğu zaman bir yöne doğru baktığımızın bile farkında değilizdir; çünkü o anda zihnimiz bambaşka şeylerle meşguldür..
Bu sistem yukarı, orta ve aşağı yönlerin sağ ve sol taraflarla biraraya getiriyor, ama orta hatta yukarı, ortaya ya da aşağıya doğru bakan kişilerin zihinlerinde neler olduğu konusunda bir açıklamada bulunmuyor. Orta hatta neler olup bittiğini de görelim.
Yukarı tarafta görselliğin olduğunu zaten biliyoruz; ama bu bölgenin planlamayla, seçeneklerle, duruma dışarıdan bakmakla ve yaratıcı çözümlerle bağlantılı olduğunu da belirtmekte yarar var.
Doğrudan ve bilinçli olarak size doğru bakmakta değilse, dalgınca ileri doğru bakan bir kişinin tüm içsel kaynaklara aynı anda erişebildiği, içe odaklı bir halde olduğunu söyleyebiliriz. Bu sırada hatırladığı ya da kurgusal bir ortamda geziniyor olabilir, çok derinlerdeki hatıraları yeniden yaşıyor ya da daha önce fark edemediği çok önemli bir farkındalığı sindirmeye çalışıyor olabilir. Kişi bu sırada hafif, orta ya da derin bir transta olabilir.
Aşağı doğru bakan kişi, önceki resimdeki kinestetik ve iç diyalog bölümlerinin arasındadır. Duyguları ile ilgili kendi kendine yorumlar yapan, bu yorumlarla duygularını besleyen bir kişi bu tabloya uyar. En bilindik örnek depresyondaki bir kişidir: Yoğun negatif duygularla boğuşup duran, bir türlü çıkış yolu bulamayan bir kişinin bakışları çoğu zaman aşağı yöndedir.
Bu bilgileri de ana sisteme eklersek, Göz Erişim İpuçları için genel tablomuz ortaya çıkıyor:
Göz Erişim İpuçlarını kullanarak karşınızdaki kişinin zihnini o an için nasıl kullanmakta olduğunu takip edebilirsiniz. Eğer bir kişinin sıklıkla aynı yönlere baktığını fark ederseniz, o kişinin düşünme kalıplarını ve tercih ettiği temsil sistemlerini anlamaya başlarsınız. En başta vurguladığım gibi, bazı kişilerde sistemin farklı olma ihtimalini de unutmamalıyız. NLP’de mevcut bilgilerinizi bir kişi için geçerli saymadan önce gözlem yapmak esastır. Kalibrasyon adıyla bilinen bu ince ayar safhası, o kişinin standartlarını anlama sürecidir. Örneğin gülümseme genellikle rahatlık belirtisi olarak kabul edilir, ama bu kabulün geçerli olduğunu varsaymadan önce kişiyi gözlemlediğinizde, o kişi için gülümsemenin gerginlik belirtisi olduğunu fark edebilirsiniz. Benzer şekilde Göz Erişim İpuçlarının geçerliliği de gözlemle test edilmelidir. Sorular sormak ve cevap verirken kullandığı kelimelerle baktığı yönleri eşleştirmek çoğu zaman bir-iki dakikadan fazla almaz. Nadiren de olsa, sistemin farklı olduğu kişilerle karşılaşabilirsiniz. Standart sisteme hakimseniz, özel durumlarda da zorluk çekmezsiniz
Standart sisteme hakim olabilmek için bir süre insanları gözlemlemeye bilinçli olarak çaba sarf etmeniz gerekir. Birkaç gün boyunca insanların konuşma sırasında baktıkları yönlere dikkat etmelisiniz. Bu sırada hangi kelimeleri kullandıklarının da önemli olduğunu unutmayın. Başta normal bir diyalog sırasında kişinin gözlerini hareket ettirdiği hızda tüm tabloyu hatırlamak ve olup biteni takip etmek zordur. Bunun için önce “üst bölge görsel, orta hiza işitsel, alt taraf dokunsalla ilgili” gibi bir sadeleştirme yararlı olacaktır. Bu arada sağ ve sol farkını boşverin. 3 seviyeyi ayırdetmede ustalaştığınızda - düşünmeden süratle yapabilir hale geldiğinizde - ”sağ taraf kurgu, sol taraf hatıra” ayrımına odaklanın. Karşınızda sol yukarı bakan kişinin hayaller kurduğunu, bakışları orta hatta sağ tarafa yönelen birinin kafasının içindeki teypten eski ses kayıtlarını dinlediğini hayal edin. Bu da yerleştiği zaman, alt bölgedeki ayrımı öğrenmeye zaman ayırabilirsiniz. Eğer önceliğinizi bu sistemi öğrenmeye verirseniz, her aşamaya birer gün ayırmanız tabloya hakim olmanız için yeterli olacaktır. Bir süre sonra, karşınızdaki kişinin ne düşündüğünü kolayca takip edebileceksiniz ve bunun için hiç çaba sarf etmeniz gerekmeyecek
GÖZÜN İŞLEVİ %87
ALGILAMA DUYU ORGANLARIMIZ %9
DİĞER ORGANLAR %4
Göz teması yapılan görüşmeler devamlı kişinin gözüne bakılarak yapılmamalı, gözler kişiye paralel bir açıdaki ölü noktaya bakılarak yapılmalıdır. Bu şekilde yapılan diyalog, karşıdaki kişinin farkında olmadan size bakmasını sağlar; bu da otomatikman üstün taraf olmanız demektir.

BAŞIN KONUMU VE BAKIŞLAR
Başı kullanarak yapılan 3 ana bakış yöntemi vardır

1.       İlgi bakışı: kafanız hafif sağa eğiktir ve karşınızdakini ilgi ilr dinliyorsunuz anlamına gelir.hafif 2, 3 cantimlik eğikliktir.kafanız hafif eğikken kaşlarınızı da haififçe havaya kadırarak onaylar şeklinde sallarsanız, karşınızdaki size konuyu daha zevkle anlatacak ve sizinle ilgilenecektir.

2.       Mefettiş bakışı: kafa hafif geride burun biraz yukarda durur.bu karşımızdakine tepeden baktığımızın ifadesini verir.bunu gereken yerde kullanabilirisiniz. Mesela problem yaratan birine hafifiçe bu hareketi uyguladığınızda , ve baktığınız alanı değiştirdiğinizde kendine gel , konuyu değiştir anlamına geleceği için, karşınızdaki de kendini toparlayacaktır.
3.     
Hulusi Kentmen bakışı:  tam hulusi kentmen bakışıdır. Baş hafif aşağı iner ve sert bir bakış yapılır. Karşınızdakine tehdit içeren bir bakıştır. Yüzyüze bakarken iletişim sağlarken, baş hafif öne eğildiğinde tehdit içerir.
İNSANLARIN İLETİŞİMDEKİ BEKLENTİLERİ :
 Yapılması Gereken Hareketler :
 1- Karşınızdakinin kişiliğini kabul edin, değiştirmeye çalışmayın.
 2- Karşınızdakine seçim hakkı tanıyın.
 3- Karşınızdakini asla utandırmayın.
 4- Karşınızdaki kişiler onay ve övgü bekler.
 5- Karşınızdakilerle bilgiyi paylaşın.
 6- İyi dinleyici olun.
 7- Karşınızdakine size yardım etme fırsatları oluşturun.
 8- Giyiminize, dış görünüşünüze özen gösterin.
 YAPILMAMASI GEREKEN HAREKETLER :
 1- Kendimizi utandıracak davranışlardan uzak tutmalıyız.
 2- Asla insanları aşağılayıcı tutuma girmeye çalışmamalıyız.
 3- Çok fazla ve hızlı konuşmaktan kaçınmalıyız.
 4- Saç ve el bakımına özensiz olmamalıyız.
 5- Emin olmadığımız hiçbir konuda yorum yapmamalıyız.
 6- Aşırıya kaçan el ve vücut hareketleri iletişimi engeller.
 7- Omuzlar çökük, somurtkan durumdan kaçınmalıyız.
 8- İnsanlarla iletişimde mesafe duruşumuzu olumsuz yönde etkileyecek konuma düşmemeliyiz.
beden dilimizi kullanarak bir çok konuda hakim olur ve karşımızdaki kişilerin bize vermek istedikleri mesajı alabiliriz..iyi uygulamalar...
filiz Cansever
NLP Tranier&Rüya Ve Yaşam Koçu

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder